Tüketici Hakem Heyetine başvururken dikkat!

Esmanur GÜLBAHAR/Sergen DURAK/HERKES DUYSUN

BURSA (İGFA) – Bursa Tüketiciler Derneği Genel Başkanı Sıtkı Yılmaz, Herkes Duysun grubuna dünya tüketiciler gününün nasıl kutlanmaya başladığı ve tüketicilerin hakem heyetine nasıl başvuracakları konusunda bilgiler verdi.

Bursa Tüketiciler Derneğinden bahseden Yılmaz, “Eğitimciyim. Bursa Tüketiciler Derneğinin genel lideriyim. Bursa Tüketiciler Derneği, merkezi Ankara’da olan Tüketici Dernekleri Federasyonu TÜDEF’in ve TÜKO’nun üyesidir. Bursa’da 17 ilçede kurulu tüketici ağını 2023 yılı itibariyle tamamlanmıştır. Bizim tüketici hakları konusundaki uğraşımız devam ediyor. Kıymetli bir gündeyiz. Her 15 Mart’ı ülkemizde tüketici hakları günü ya da haftası olarak kutluyoruz.”

DÜNYA’DA 15 MART TÜKETİCİ HAKLARI GÜNÜ NASIL KUTLANMAYA BAŞLADI?

1960’lı yılların başında ABD Başkanı Kennedy’nin tüketici haklarını lisana getirmesiyle, bu husus milletlerarası bir ivme kazandı. 1985 yılında bu gün Birleşmiş Milletler tarafından kutlanmaya başladı. Bugün tüketici hakları konusunda farkındalık yaratmak ismine etkinlikler düzenliyoruz.

TÜKETİCİLER, TÜKETİCİ HAKEM HEYETLERİNE NASIL BAŞVURABİLİRLER?

Tüketicilerin hakem heyetlerine yaptığı müracaatlarda, mağduriyetlerinin önlenmesine ait nasıl müracaatta bulunmaları gerektiğini anlatan Yılmaz, “2024 yılında tüketicilerin 104 bin liraya kadar olan uyuşmazlıklarını ikamet ettiği kaymakamlıklarda Hakem Heyetine müracaat haklarının olduğunu söylemeliyim. Onun üstündeki ölçülerde tüketici mahkemelerine ya da mahkeme sıfatıyla misyon yapan Asliye Hukuk Mahkemelerine başvurabilirler. Tüketiciler, Türkiye’de internet okur-yazarlığı çok uygun durumda olmadığı için internet üzerinden başvuruyu yaptıklarında, eksik bilgi ve evrak nedeniyle haksız pozisyona düşebilirler. Onun için alışveriş yaptıklarında bunu bilgi ve dokümana dayandırmaları ve aldıkları hizmet yahut mal konusunda hakikat bilgi vermeleri temeldir. Bu bilgiler üzerinden şikayetlerini yapabilirler. İkinci olarak bilgi ve doküman eksikliği olduğu vakit hakem heyetleri liderleri tarafından bir haftalık mühlet verilir. O yazı kendilerine ulaştığında kesinlikle karşılık vermeleri gerekir.” biçiminde konuştu.

TÜKETİCİLERİN 4 SEÇİMLİK HAKKI VAR

Tüketicilerin, dört seçimlik hakları olduğunu söyleyen Yılmaz, bu unsurları “Paramı istiyorum, yenisini istiyorum, ayıp oranında bedel indirimi istiyorum ve tamirini istiyorum.” formunda açıkladı.

Tanımlanan dört haktan birinin net olarak dilekçede belirtilmiş olması gerektiğine dikkat çeken Sıtkı Yılmaz şu sözleri kullandı:

“Tüketicilerin kimlik bilgilerini ve uyuşmazlık ölçüsünü hakikat ve net olarak ortaya koymaları lazım. Yeniden satın aldıkları mallarla alakalı olarak birinci 6 ay içerisinde ortaya çıkan ayıplarla ilgili direkt o malın satın alındığı gün, kanun onu ayıplı kabul eder. 6 ay içinde ortaya çıkan ayıpların alındığı birinci gün o ayıbın var olduğunu kabul ettiği için ispat hakkı satıcıya aittir. Bilhassa Tüketici Kanunun onuncu hususuna nazaran bu durumu belirtmeleri ve buna nazaran mağduriyetlerinin önlenmesini isteyebilirler.”

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir